Flytta, köpa eller sälja
Denna sida uppdateras löpande för att på smidigaste möjliga sätt erbjuda all tänkbar information vid köp och försäljning av lägenheter i Knoppen15.
Intressanta dokument om föreningen hittar ni under "Föreningen/Dokument".
Allmän Information vid försäljning
Information till fastighetsmäklare och medlemmar i samband med försäljningar av bostadsrätter i Knoppen15
Bakgrund.
Föreningen som bildades på 1990-talet övertog fastigheten – byggd 1969 – från Stockholmshem i oktober 2008. Då fanns 73 bostadslägenheter och ett antal lokaler. Vid övertagandet var nästan alla lägenheter i originalskick med standard från 1969.
I fastigheten finns 75 bostadslägenheter fördelade på 71 bostadsrätter och 4 hyresrätter. Två lokaler och ett garage (inklusive ett lager som hyrs ut) som drivs i egen regi. Medlemmar har förtur till garageplatser, mer info på sidan om parkering.
Efter övertagandet har mer än 50 bostadsrätter sålts vidare. I samband med detta har omfattande renoveringar och ombyggnader (R&O) gjorts i samtliga fall. Även gamla hyresgäster som bor kvar i bostadsrätt har gjort R&O. Cirka två tredjedelar av bostäderna har genomgått R&O.
Erfarenheter.
Vid försäljning av bostad som inte genomgått R&O planerar oftast spekulanterna att göra R&O. Att utveckla, förädla och förverkliga kvalitén och värdet i boendet är helt i överensstämmelse med föreningens vision – ”att vara en av de bästa boplatserna på Kungsholmen”. Detta innebär att vi har en positiv grundsyn när vi – enligt stadgarna – skall godkänna olika R&O. De flesta R&O innebär dock störningar och ibland risker för skada för närboende medlemmar. Vi har därför utarbetat regler och föreskrifter som skall följas i alla R&O situationer. Notabelt är att vi inte godkänner rivning av bärande väggar.
Riktlinje för fastighetsmäklare och säljande medlemmar:
Kontakta föreningen INNAN kontraktsskrivning för att säkra realismen i köparens eventuella R&O planer. Ekonomisk förvaltare är Mediator AB i Uppsala.
Vid kontraktsskrivningen!
Se till att köpares uppgifter även innehåller e-postadress. Föreningen har som service-policy att behandla komplett inträdesansökan skyndsamt, normalt inom två veckor. Vår service innebär att köparen är trygg och att säljaren får tillgång till handpenningen. Godkännande av nya medlemmar görs av vår förvaltare, Mediator. Mejladress är
Vid tillträdet!
Säkerställ att köpare får avgiftsavierna vid tillträdet. Alternativt information för autogiroprocedur. Kontakta i god tid vår ekonomipartner – Mediator – tel 018-13 14 50 vardagar 9:00-11:30, 12:30-16:00.
Överlåtelseavgiften – 2,5% av prisbasbeloppet, f.n. 1.183 kr – kommer att faktureras säljaren från Mediator.
Ansvar : Mäklaren.
Vid frågor som ej har svar ovan – kontakta oss i första hand på e-post